Ahad, 18 Januari 2009

>KETUANAN MELAYU


Macam biasa la bila ada isu yg boleh buat modal politik terus di ambil kesempatan untuk tunjuk yang parti mana paling pro-rakyat la.Isu ketuanan Melayu di Malaysia tercinta paling best di ikuti.Bermula dari parti2 seperti UMNO,PKR,MIC,MCA,PPP dll termasuk la rakyat malaysia yg berbilang kaum ni.Tapi tak bagus la kalau rakyat yang keturunan bukan melayu pun nak campur isu ni aku rasa.Bukan apa cuma respek la pada RAJA2 MELAYU.Boleh keliru kan lagi keadaan.Bleh jadi provokasi perkauman.bayangkan kan la hinggakan Chua Coi Lek pun sama geli jugak nak komen pasal ketuanan melayu!? "ALLO APEK!! LU CRITER ITU TONGKAT ALI SAMA VIAGRA LAGI OLANG BOLEH DENGAR LA! TAMAU CLITA MALAYU LA..TIU NA SENG LU KONGKEK MANYAK MISING..KASI OLANG MALAH!!

Kalau UMNO punya cakap pasal isu ni mesti poyo punya.Dialah yang martabatkan Melayu ni.Ketuanan melayu apa yang UMNO martabatkan?Ketuanan UMNO ada lah.Ketuanan melayu dengan ketuanan UMNO tak sama la sayang.Antara punca melayu banyak jadi jahanam dan hinaan keturunan lain di Malaysia hari ini adalah UMNO.Tak dapat la kalau nak buat Malaysia jadi negara ketuanan UMNO.UMNO bukan jaga melayu tapi hanya jaga UMNO.Rakyat jangan keliru lagi ok! UMNO bukan melayu dan melayu bukan UMNO.

Pakatan Rakyat(PR)lain pulak dia punya stail.Guna perkataan yang nampak pro-rakyat kasi rakyat semangat sikit la nak sokong.Tukar jadi KETUANAN RAKYAT.Malaysia kepunyaan semua rakyat.Wahh! Nampak macam cool je.Tapi nampak macam Malaysia ni takde Identiti dan kedaulatan pulak la rasanya.Kalau dah milik semua rakyat tanpa kira kaum maknanya bukan tanah melayu la jadi nya kot.Macam singapore ke? Nanti sejarah Malaysia nak kena tukar jugak ke?Ntah la,aku agak2 je.Tapi ketuanan rakyat PR punya ni nampak nampak macam banyak asyik salahkan melayu je.Melayu perkauman la, tak mahu berubah, la apa2 la.Sampaikan pemimpin melayu iaitu tiga orang ANAK IBRAHIM telah dilabelkan oleh UMNO dan labu2nya sebagai pengkhianat bangsa,nak jual Malaysia,pro-cina,gadai hak melayu dan macam2 lagi la kerana ANAK2 IBRAHIM menyatakan pendirian yang mereka betul2 inginkan perubahan dan menyatu-padu kan rakyat Malaysia.Tapi hakikat sebenarnya aku rasa PR perlu lebih realistik dan prihatin akan keaadaan sebenar di negara kita.Melayu sudah banyak bertolak ansur dan menjaga sensitiviti bangsa2 lain sebenarnya.PR perlu mengajak cina dan india berubah dahulu.Mereka inilah yang tak pernah dan yang paling susah untuk berubah.Sedar tak kita yang cina dan india paling kuat sifat perkaumannya dibanding kan dengan melayu.Pemimpin PR yang berketurunan cina dan india mesti tegas dan berani untuk memastikan bangsa2 mereka berubah dan berani berubah bersatu sebagai Malaysian.Soalnya wujud ke pemimpin cina dan india dari PR atau dari BN yang ikhlas macam pemimpin melayu ANAK IBRAHIM yang tiga orang tu?Sekarang ni takde lagi la.Cakap je.Macam ambik kesempatan atas keikhlasan(kebengapan) pemimpin2 melayu sahaja nampaknya.Pemimpin2 kalangan cina dan india dari PR malah dari BN sekadar menjaga dan melindungi kepentingan bangsa mereka sahaja.Ada ke pemimpin cina dan india yang serius mengajak bangsa mereka berubah untuk merealisasikan agenda KETUANAN RAKYAT sehingga mereka dihina dan dilabelkan sebagai pengkhianat cina dan india? KETUANAN RAKYAT PR hanyalah cakap2 politik sahaja.Sama macam KETUANAN UMNO JUGAK.

Tiada ulasan: